Special pædagogik


Udfra teorien om arbejdshukommelse

Arbejdshukommelse er et overordnet system der består af: Den fonologiske sløjfe, verbal samt visuopatial korttidshukommelse og de eksekutive funktioner. Arbejdshukommelsen står for manupulation af information som den gør i forbindelse med langtidshukommelsen som består af: Episodisk hukommelse, selvbiografisk hukommelse, semantisk hukommelse og procedural hukommelse.

Mange diagnosebørn lider ofte under en dysfunktionel arbejdshukommelse som forringer indlæringen markant.

Det nytter ikke at skælde dem eller deres forældre ud pga deres handikap eller deres opførsel. Mange børn af disse børn forstår ofte ikke at de har gjort noget galt.


Disse forudsætninger kan trænes....


F.x med KAT kassen

http://dpf.dk/produkt/bog/kat-kassen

Ordspil som scrapple er med til at booste den verbale korttidshukommelse, den visuospatiale korttidshukommelse kan trænes med puslespil, vendespil og lignende. (Se Training Brain for Dummies) De eksekutive

Der kan gøres tiltag i organiseringen af undervisningen der kan hjælpe disse elever.

Som f.x at gøre brug af langttidshukommelsen, gentage vigtig information, overvåg barnet og at hjælpe barnet til at understøtte hukommelsen. Huskelister.
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar