Entreprenørskab, innovation og dannelse


Jeg har lige færdiggjort et innovations og entreprenørskabs forløb som virkelig var spændende.

Du kan læse alt om det her: http://hattiesdog.blogspot.dk



Refleksioner:




(Syltede tanker sælges)







Godt med forskellighed i gruppesammensætningen





Jo vildere ideer des bedre







Her er det godt at kunne drømme/opfinde og muligvis finde ud af at vilde drømme kan blive til virkelighed. (Ikke kun som drømme der levendegøres i en skolevirkelighed som ikke har kontakt og værdi i.f.h.t det omgivende samfund)

De fleste i klassen gav udtryk for at innovationsprocessen styrkede deres samarbejdsevner og forståelsen for hinandens forskelligheder bidrager til et bedre produkt. Mange gav også udtryk for en bekymring i.f.h.t  at arbejde med FIRE designet i praksis desuden at udfordrede elever ville have ekstra svært ved det og at det hele ville ende i et stort kaos.

Dette er paradoksalt og lægger op til at det prøves af ude i folkeskolen hvor der herefter kommer tilbagemeldinger og viden om hvordan det påvirker klassens sociale liv. Forskning og afprøvning fremfor synsning og tilbageholdenhed overfor nytænkning.

Dynamik.................................Dynamik............................Dynamik.............................

         


Vigtigt at kunne forklare eleverne og fremtidige kollegaer forskellen på samarbejde og arbejdsdeling...............................

Fokus på evaluering af elevernes faglige læring, ikke lade sig forblænde af produktet, men evaluere løbende på elevernes samarbejde og læring i processen, desuden at se på fejl som læring, har de prøvet at arbejde med noget nyt hvor de er på gyngende grund?

Væk med vanetænkning ind med nytænkning!

Væk med nej hatten, på med Georg Gearløs hatten..




Det kan være en udfordring at være i processen her handler det om kognitiv udholdenhed og få noget fra hånden.

Jeg har tænkt mig at prøve at køre et innovationsforløb i dansk i min næste praktik måske med henblik på innovativ skrivning koblet tværfagligt med geografi.

Indtil videre tænker jeg at eleverne skal arbejde med genrerne artikler og narrativer. F.x skrive en artikel om vejrfænomener derefter et narrativ omhandlende Bornholm.

Herefter skulle de evt få en opgave af en forfatter eller lignende der bad der om at komme ideer eller et udkast vedrørende vejrfænomener i en narrativ fortælling.

Indtil videre er dette kun ideer jeg går og tumler med til mit undervisningsforløb gode ideer er velkomne?

Vil meget gerne have input og sparring----  IS THERE ANYONE OUTTHERE????????










Ingen kommentarer:

Send en kommentar