Skabelon/lektionsplan
EMNE:
ANTAL ELEVER: FAG:
1.HVORNÅR:
2.HVAD:
3.HVOR:
4.Mål/Læringsmål:
Elevernes
læringsforudsætninger:
Rammefaktorer:
Evaluering
af elevernes læring:
Tid
|
Emne | Metode | Trinmål/Læringsmål |
Ansvarlig
|
Bemærkninger |
Andet eksempel på en lektionsplan
Undervisning.
Fag. Klasse. Lektion.
Elevernes
læringsforudsætninger:
|
||||
Rammefaktorer:
|
||||
Læreplansmål
= trinmål
Ud
fra deres årsplan:
|
Læringsmål:
|
Evaluering
:
|
Interaktion:
|
Tid:
|
Indhold/stof
2.
(midte)
3.
(slutning)
|
Hvad
gør eleverne?
|
Hvad
gør læreren?
|
||
Hjemmeopgaver/huskere
til eleverne
|
||||
Evaluering
af lektionen.
|
Undervisnings Checkliste
Afklaring af pædagogisk ståsted i.f.h.t teamarbejde afklaring af forventninger i.f.h.t hinanden.
Er undervisningen relavant i.f.h.t omverdenen?
Metodevalg? (Hvorfor? Er det varierende)
Mål (Er det synligt for eleverne, hvad er meningen med undervisningen, evt delmål synliggøres)
Indhold (Beskrivelse af indholdet der skal arbejdes med i undervisningen, to do liste )
Afklaring af rammefaktorer (Hvilke fysiske rum og artefakter er til rådighed, tid, antal elever/undervisere o.s.v)
Evaluering/vurdering? (Formativ/ Summativ) Selvevaluering, Evaluering af eleverne? Hvad virkede godt, hvad var knap så godt? Hvad kan gøres bedre og evt hvordan? Adfærd og faglighed skal ikke blandes sammen. Er eleverne trygge? Tør de begå fejl? Var tiden brugt effektivt? Var eleverne aktive? Var undervisningen varieret? Valg af metode?
Differentiering? (Motivation. Hvad ved eleverne på forhånd om det givne emne? Hvor abstrakt er det der skal læres i.f.h.t til elevernes abstraktionsniveau? Knytte an i.f.h.t elevernes forforståelse anvende passende analogier. Har eleverne et solidt grundlag af faglig viden, udvikling af methakognition)
Undervisningsprocessen? (Arbejds og opgavefordeling, hvem skal gøre hvad? Deduktiv eller induktiv undervisning?)
Fejl (Afprøver eleverne hypoteser for at forstå nye begreber? Er undervisningen tryg?)
Hvad skal jeg huske at gøre anderledes næste gang jeg underviser i noget lignende?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar