Skabeloner og checklister til undervisningen

Skabelon/lektionsplan

EMNE: ANTAL ELEVER: FAG:

1.HVORNÅR:

2.HVAD:

3.HVOR:

4.Mål/Læringsmål:

Elevernes læringsforudsætninger:

Rammefaktorer:

Evaluering af elevernes læring:


Tid
Emne Metode Trinmål/Læringsmål
Ansvarlig
Bemærkninger

















































Andet eksempel på en lektionsplan

Undervisning. Fag. Klasse. Lektion.


Elevernes læringsforudsætninger:



Rammefaktorer:



Læreplansmål = trinmål
Ud fra deres årsplan:


Læringsmål:

Evaluering :

Interaktion:
Tid:
Indhold/stof



2. (midte)



3. (slutning)

Hvad gør eleverne?












Hvad gør læreren?




Hjemmeopgaver/huskere til eleverne



Evaluering af lektionen.






Undervisnings Checkliste

Afklaring af pædagogisk ståsted i.f.h.t teamarbejde afklaring af forventninger i.f.h.t hinanden. 

Er undervisningen relavant i.f.h.t omverdenen?

Metodevalg? (Hvorfor? Er det varierende)

Mål (Er det synligt for eleverne, hvad er meningen med undervisningen, evt delmål synliggøres)

Indhold (Beskrivelse af indholdet der skal arbejdes med i undervisningen, to do liste )

Afklaring  af rammefaktorer (Hvilke fysiske rum og artefakter er til rådighed, tid, antal elever/undervisere o.s.v)

Evaluering/vurdering? (Formativ/ Summativ) Selvevaluering, Evaluering af eleverne? Hvad virkede godt, hvad var knap så godt? Hvad kan gøres bedre og evt hvordan? Adfærd og faglighed skal ikke blandes sammen. Er eleverne trygge? Tør de begå fejl? Var tiden brugt effektivt? Var eleverne aktive? Var undervisningen varieret? Valg af metode?

Differentiering? (Motivation. Hvad ved eleverne på forhånd om det givne emne? Hvor abstrakt er det der skal læres i.f.h.t til elevernes abstraktionsniveau? Knytte an i.f.h.t elevernes forforståelse anvende passende analogier. Har eleverne et solidt grundlag af faglig viden, udvikling af methakognition)

Undervisningsprocessen? (Arbejds og opgavefordeling, hvem skal gøre hvad? Deduktiv eller induktiv undervisning?)

Fejl (Afprøver eleverne hypoteser for at forstå nye begreber? Er undervisningen tryg?)

Hvad skal jeg huske at gøre anderledes næste gang jeg underviser i noget lignende? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar