God undervisning og en begrundet læreplan
Hvad er god undervisning?
God undervisning = Høj progression hos eleven
Feedback og kritiske spørgsmål der relaterer til undervisningsplanen er meget velkomment.
Studieprodukt 2
PL1
Begrundet
undervisningsforløb
(Fokus:
Innovation og entreprenørskab)
Introduktion
Jeg
har valgt at planlægge og begrunde mit undervisningsforløb med
inspiration fra de 6 parametre i Hiim og Hippes helhedsmodel (Mål,
Indhold, Læreprocessen, vurdering, læringsforudsætninger,
rammefaktorer) Samt 4 punkter fra teorien om ekspertlærere fra John
Hatties bog Synlig læring som er: At identificere de vigtigste
metoder til at præsentere det stof, de underviser i samt formå at
skabe et optimalt læringsmiljø. At evaluere læringen løbende og
give feedback og tro på, at alle elever kan indfri kriterierne for
målopfyldelse. (Hattie, s55-61) Fokusområdet vil være at arbejde
innovativt/entreprenant indenfor et dansk fagligt område.
Afklaring
af pædagogik og forventninger ift hinanden
Jeg
har været ude og tale med min praktiklærer Marlene Marker på
Åvangsskolen og fortalt hende kort hvordan jeg har tænkt mig at
undervise innovativt og entreprenant danskfagligt i praktikken. Hun
gav tilkende at det var jeg meget velkommen til, og hun syntes jeg
bare skulle kaste mig ud i det.
Indhold
Se bilag...............
Faglig
begrundelse af undervisningsforløbet:
Eleverne
har arbejdet genre inden forløbet, med fokus på genre og narrative
fortællinger. Her i musisk verbal og billedlige modaliteter. Dette
er sket udfra Jeppe Bundsgaards forståelse af det udvidede
tekstbegreb (Gissel, stig, s19). Forløbet inden innovations og
entreprenantskabs forløbet har haft fokus på den narrative
kompetence (Bundsgaard, s27). Innovations og entreprenantskabs
forløbet vil have primær fokus på den dansk faglige kompetence:
Samarbejds og netværkskompetencer (Bundsgaard, s12) Denne
kompetence er målet og innovations og entreprenantskabet er midlet.
(Paulsen, s18) Samarbejdskompetencen og netværkskompetencen er en
måde at konkretisere dannelsesbegrebet på som kommer til at udmønte
sig i den nye skolereform, det er altså en dannelses forestilling
der smelter sammen med fagligheden når man arbejder med dansk
faglighed i et innovations og entreprenantskabs forløb.
Forløbet
kan desuden begrundes udfra den tænkning at intelligens/ abstrakt
tænkning kan trænes, det vil sige at eleverne får konkretiseret og
modelleret noget abstrakt i samarbejde med andre, dvs at eleverne får
trænet højere kognitive funktioner. Ved at gennemgå de fire faser
i fire designet gennemgår eleverne i fællesskab alle niveauerne på
Blooms taksonomi.
Blooms
taksonomi:
Eleverne
får trænet deres kendskab til genre og kortfilm i forløbet inden
Innovationsforløbet. (Overfladisk viden der bruges som knager til at
hænge abstrakt viden op på)
Undervejs
i forløbet får eleverne anvendt deres tidligere viden i konkrete
sammenhænge, f.x bliver de nødt til at kunne analysere undervejs
her bruger de deres tidligere erhvervede viden. Dette kommer bla til
udtryk når de udvælger de bedste ideer ift deres kortfilm. Dette
fører dem frem til at kunne arbejde på synteseniveau. Ved
fremstilling af en prototype arbejder eleverne her på syntese
planet. Efter fremstillingen skal eleverne vurdere deres egne samt
andres kortfilm udfra Richard Raskins parametre der er altså her
tale om en faglig vurdering på højt niveau. Med samarbejds
kompetencen for øje får eleverne indblik i andre menneskers
tankeformer. Dette bidrager forhåbentlig til en øget
fællesskabsforståelse, som muligvis resulterer i at de får øjnene
op for at de selv får mere læring udfra en heterogen
gruppesammensætning. (Hattie, s158-159) Dette kan i bedste fald
bidrage til en skærpet fællesinklusionsforståelse. (Dette er en
påstand/hypotese som jeg godt kunne tænke mig at forske i min
praktik) Ved at eleverne arbejder entreprenant og deres produkt har
en værdi uden for skolen, kan dette evt medføre at eleverne oplever
skolen mere meningsgivende, at arbejde udfra en omgivende
samfundsmæssig kontekst/teoriramme er et af kritierne for at
arbejde innovativt. (Darsø, s86)
Hvis
innovation og entreprenantskab føles meningsfuldt for eleverne er
der noget der tyder på at deres gener påvirkes positivt.
(http://videnskab.dk/krop-sundhed/lykke-pavirker-vores-gener).
Diskussion:
Der
vil være elever som har brug for meget faste rammer (F.x
diagnosebørn) hvor det kan være en stor udfordring at være en del
af et kaos som et innovativt forløb kan være. Dette fordi præmissen
er at man ikke ved hvordan slutproduktet skal se ud. Det handler om
at skabe nyt og genkendeligheden som f.x diagnosebørn trives ved er
væk.
Mål
(Synlig
læring, hvor skal bilen køre hen?)
Undervisningsforløbet
er en kompleks sammensætning af mange forskellige mål og
kompetencer på flere planer. Nedenstående er de kompetencer og mål
der er sat for eleverne, samt personlige mål som underviser.
Overordnede
lærings mål og kriterier efter endt forløb (Explicit):
At
være med til at fremstille en prototype af en kortfilm og vurdere
filmen og dens genre udfra Richard Raskins syv parametre
(http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm
)
Primære
trinmål (Explicit):
- Udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i komplekse produktioner samt i dramatisk form.
Sekundære
trinmål: (Implicit)
- Bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre og kommunikationssituation.
- Lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling
- Beherske sikre og automatiserede afkodningsstrategier til læsning af alle typer tekster fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse
Elevmål
Eleverne
sætter mål for dem selv og udarbejder en plan for at nå dertil
(Methakognition) (Hattie s156) (Dette kan først blive gjort ved
opstart i praktikken)
Innovationsmål
- Nysgerrighed, samarbejde, divergent tænkning, handlekraft og eksperimenteren, tro på egen formåen (Lillian Rode, s18)
Primære
kompetencemål (Explicit):
- At arbejde med elevernes sociale kompetencer med fokus på samarbejds og netværkskompetencer (Bundsgaard, s 12)
Kriterierne til at kunne indfri
kompetence målet:
- At samtale hensigtsmæssigt
- At håndtere sociale relationer
- At medvirke til organiseringen af samarbejdet i grupppen (Bundsgaard, s112)
( Disse mål og kriterier vil
indgå i sammenspil med innovationsmålene)
Sekundære
kompetencemål (implicit):
- At arbejde med den narrative kompetence “At kunne skabe sammenhænge i verden vha. Fortællinger” (Bundsgaard, s27)
Forudsætninger:
Eleverne
har arbejdet med genre begrebet generelt, hvad kendetegner en genre?
Hvilke film musik og litteraturgenrer findes der?
De
har arbejdet med genrer indenfor en musisk form samt i verbal form,
de har arbejdet med filmanalyse med henblik på dramaturgi,
billedbeskæring, klipning, lydmæssige virkemidler, synsvinkler,
personudvikling, personkarakteristik/galleri, temaer, undergenrer,
miljø, symbolik, farver, kronologi o.s.v. Dette er gjort udfra
genrepædagogikken med henblik på at dekonstruere narrativer i
fællesskab (Lad sproget bære s78) så eleverne får indblik hvilke
elementer genren specifikt indeholder. desuden har de arbejdet med
Richard Raskins syv parametre for hvad der kendetegner en
kortfilm.(http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm
).
Evaluering
Effektmåling:
Jeg
vælger at arbejde med effektmåling da jeg godt kunne tænke mig at
få data på elevernes progression. Jeg vil gerne teste eleverne
inden forløbet der lå forud for innovations forløbet. Derefter vil
give dem samme test før innovationsforløbet og dernæst efter.
Desuden
vil jeg gerne lave en LRS
(http://edu.au.dk/forskning/projekter/talent-i-skolen/learning-rating-scales/
) test på eleverne udfra samme fremgangsmåde som ovenstående.
Dette for at se hvordan eleverne oplever undervisningen og for at se
hvordan undervisningen påvirker eleverne socialt. Har Fire designet
som undervisnings metode en effekt på klassens og elevernes
individuelle sociale forståelse.
Formativ
evaluering:
Løbende
vil jeg prøve at arbejde med hurtig formativ vurdering ud fra John
Hatties bog Synlig læring, nedenstående vil fungere som en
huskeliste undervejs i min undervisning:
- Eleverne er aktivt involveret i deres egne læreprocesser (Laver de noget? er de aktive med noget relevant?)
- Eleverne får effektiv feedback (Jeg taler med dem om undervejs udfra de fire feedbackniveauer: Opgave og produktniveau, Procesniveau, Selvregulering, Selvniveau (Hattie s188-192))
- Undervisningsaktiviteterne tilpasses resultaterne af vurderingen (Jeg tilpasser undervisningen løbende, jeg omstrukturerer min planlægning )
- Eleverne er i stand til at udføre selvvurdering. (Methakognition)
- Vurderingens indflydelse på elevernes motivation og selvværd anerkendes.
De
fem Hovedstrategier
- Afklar og del læringsmål og kriterier for målopfyldelse (Er målene og kriterierne tydelige)
- Gennemfør effektive klassediskussioner og andre læringsopgaver, der bekræfter at eleverne forstår
- Giv feedback der bevæger de lærende fremad.
- Aktiver eleverne som undervisningsressourcer for hinanden. (Gruppearbejde)
- Giv eleverne ejerskab over læring (Hattie, s 200)
Rammefaktorer:
Tid:
16
undervisningstimer fra uge 6-8. Der er mulighed for udvidelse med 2
uger.
Antal
elever: 24
Klasse:
7b
Hvor:
Klasselokale
på Åvangsskolen i Rønne
Artefakter:
Smartboard, kridttavle, It lokale skal bookes i forvejen, der er ikke
it værktøjer i klassen. Der skal checkes op på hvor mange der har
smartphones med kamera og ipads/tablets der kan bruges til
filmfremstilling i undervisningen.
Undervisningsprocessen:
Undervisningsprocessen
vil foregå på den måde at eleverne får stillet et fagligt problem
af en person udefra i dette tilfælde Filminstruktøren, Allan Von
Opstahl Thorsen Andersen. Eleverne skal arbejde i grupper og
samarbejde, dette er en forudsætning for at de lever op til de
kriterier der er sat for målet. Processen er tilrettelagt efter fire
designet.
Metodevalg:
Overordnet
metode: Fire
design (Innovation og entreprenantskab)
Metoder
fra firedesignet der indgår i denne undervisning:
Edderkoppespind, interview en fagperson, hjernekort, mindmap, fang en
makker.
Begrundelse
Ifølge
John Hattie har det en positiv effekt på elevers læring at man som
underviser varierer sine undervisningsmetoder. Ved have en bred
palette af metoder kan man som underviser vælge de metoder der egner
sig bedst udfra det man vil have eleverne til at lære. Dette udfra
de læringsmål der er sat, f.x træning af divergent tænkning ved
brug af . Da der i innovations tanken er vægt på at jo flere
forskellige tankeformer der er i gruppen des større chance for at
lave et innovativt produkt, forskellighed er et plus, derfor er dette
en metode der er hensigtsmæssig udfra at arbejde med elevernes
sociale kompetencer.
Litteratur
Brodersen
Peter, Effektiv undervisning, 2013, Gyldendal
Bundsgaard
Jeppe, Kompetencer i dansk, 2009, Gyldendal
Darsø,
L Den innovationspædagogiske teoriramme, 2011, Samfundslitteratur
Gissel,
Stig, Mediedidaktik, 2011, Stig Reitzels forlag
Hattie
John, Synlig Læring, 2012, Dafolo
Hiim
Hilde, Undervisningsplanlægning for faglærere, 2011, Gyldendal
Johansson
Britt, Lad sproget bære, 2012, Akademisk forlag 2012,
Paulsen,
M, Innovationsbegrebets dialektik i en uddannelseskontekst, Aalborg
universitetsforlag
Rode
Lillian, Innovative elever, 2013, Akademisk forlag
Lokaliseret
d.10.12.13 på www.Videnskab.dk
Lykke påvirker vores gener
http://videnskab.dk/krop-sundhed/lykke-pavirker-vores-gener
Lokaliseret
d.10.12.13 på www.vognstoft.dk
Kortfilm, filmiske virkemidler,
http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm
Bilag
Innovativt
og entreprenant undervisningsforløb i Dansk
Varighed:
2
uger Uge 6 og 7 i år 2013 (Der er 2 uger efterfølgende der kan
bruges som buffer)
Fokus
Primære
kompetence mål:
At
arbejde med elevernes sociale kompetencer med fokus på samarbejds og
netværkskompetencer
Primære
læringsmål:
At
være med til at fremstille en kortfilm og vurdere filmen og dens
genre udfra Richard Raskins syv parametre
(http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm
)
Uge og Dage |
Indhold |
Metoder/Aktiviteter |
Evaluering/Tegn på opnået viden |
Læringsmål/Kompetencemål/ Andre mål |
Uge 6
Man
10.05- 11.35
|
Samtale om samtalen Opstilling af
mål og forklaring mål og kriterier for innovationsforløbet
LRS Test
Effektmåling test (Er under
udarbejdelse)
Eleverne opdeles i grupper
|
Dialog/Debat
Værdilinjen
Der opstilles regler for hvordan
der tales sammen
Fang en makker
|
Eleverne nedskriver reglerne i
grupper og underskriver denne.
Eleverne taler om samtale
|
At kunne samtale hensigtsmæssigt
i grupper i klassen
|
Tirs
8.55- 940
|
Problemstilling: Hvordan kan man
lave kortfilm om Bornholm og Litauen som børn kunne være
interesserede i at se?
|
Der arbejdes i F1 fasen:
Mindmap
Hjernekort
|
Er eleverne aktive, udfylder d
mindmap, kort o.s.v
Er de nysgerrige
|
Håndtering af samtaler i
grupperne er de hensigtsmæssige
|
Tors
8.10- 9.40
|
F 1 og F2 Fasen
Forståelse gennem eksisterende
viden
|
Der arbejdes i F fasen:
Edderkoppespind
Interview en fagperson
|
Er de nysgerrige taler de om
deres forståelse af problemstillingen?
|
Få øje på interessante
problemfelter og løsninger
|
Fre
10.05 - 12.55
|
I1 evt I2 Fasen
|
Tegn cirkelting
Brainstorm
Tegning
Musiklytning
|
Divergent tænkning
Skøre vilde ideer, at kunne
udvælge bedste ide.
|
Mange ideer på skrift, idebank,
prcisering
|
Uge 7
Man
10.05- 11.35
|
I1 evt I2 Fasen
|
Elevatortale, 100 spørgsmål
3 for og 3 imod
|
Divergent tænkning
Skøre vilde ideer, at kunne
udvælge bedste ide.
|
Mange ideer på skrift, idebank,
præcisering af produkt
|
Tirs
8.55- 940
|
R1 evt R2 Fasen
|
Der arbejdes i R1 og R2 fasen
Byg for at tænke,
fremtidsinterview
|
Der arbejdes med prototype
|
Færdiggørelse af prototype
|
Tors
8.10- 9.40
|
R1 evt R2 Fasen
Færdiggørelse af proto type
|
Færdiggørelse af proto type
Aflevering
|
Der arbejdes med prototype
|
Færdiggørelse af prototype
|
Fre
10.05 - 12.55
|
E fasen
LRS
Ny Effektmåling test( Er under
udarbejdelse)
|
Der arbejdes i Evaluerings fasen:
Powerpoint,
Plancher,
Pecha Kucha, Blog
Begrebskort
|
Refleksion over egen proces og
produkt
|
At kunne vurdere egen
proces(samarbejde) og produkt evt perspektivering
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar