Evaluering





I min kommende praktik vil jeg gerne arbejde med effektmåling og hurtig formativ evaluering udfra John Hatties principper fra bogen Synlig læring.

Hvis der er læsere ude i cyberspace der har gode indspark er de meget velkomne..

Effektmåling:
Jeg vælger at arbejde med effektmåling da jeg godt kunne tænke mig at få data på elevernes progression. Jeg vil gerne teste eleverne inden forløbet der lå forud for innovations forløbet. Derefter vil give dem samme test før innovationsforløbet og dernæst efter.
Desuden vil jeg gerne lave en LRS (http://edu.au.dk/forskning/projekter/talent-i-skolen/learning-rating-scales/ ) test på eleverne udfra samme fremgangsmåde som ovenstående. Dette for at se hvordan eleverne oplever undervisningen og for se hvordan undervisningen påvirker eleverne socialt. Har Fire designet som undervisnings metode en effekt på klassens og elevernes individuelle sociale forståelse.


Formativ evaluering:
Løbende vil jeg prøve at arbejde med hurtig formativ vurdering ud fra John Hatties bog Synlig læring, nedenstående vil fungere som en huskeliste undervejs i min undervisning:

  • Eleverne er aktivt involveret i deres egne læreprocesser (Laver de noget? er de aktive med noget relevant?)
  • Eleverne får effektiv feedback (Jeg taler med dem om undervejs udfra de fire feedbackniveauer: Opgave og produktniveau, Procesniveau, Selvregulering, Selvniveau (Hattie s188-192))
  • Undervisningsaktiviteterne tilpasses resultaterne af vurderingen (Jeg tilpasser undervisningen løbende, jeg omstrukturerer min planlægning )
  • Eleverne er i stand til at udføre selvvurdering. (Methakognition)
  • Vurderingens indflydelse på elevernes motivation og selvværd anerkendes. 

De fem Hovedstrategier

  1. Afklar og del læringsmål og kriterier for målopfyldelse (Er målene og kriterierne tydelige)
  2. Gennemfør effektive klassediskussioner og andre læringsopgaver, der bekræfter at eleverne forstår 
  3. Giv feedback der bevæger de lærende fremad.
  4. Aktiver eleverne som undervisningsressourcer for hinanden. (Gruppearbejde)
  5. Giv eleverne ejerskab over læring (Hattie, s 200)


Evalueringsformer Generelt

Den målrettede evaluering (Hans Jørgen Kristensen)

Hvad er formålet med evalueringen?

1. Er evalueringens hensigt at opfylde et bestemt mål?
2. Er evalueringens hensigt at få et resultat som kan bruges til at give eleven feedback?(Formativ)
3. Er evalueringens hensigt at få en viden om undervisningen har givet eleverne det den gerne skulle? (Summativ)

Hvad er hensigten med evalueringen?

Hvilke spørgsmål kan stilles ved en målrettet evaluering

· Hvad skal evalueres?

· Hvem skal evalueres?

· Hvad er hensigten med evalueringen?

· Hvem skal foretage evalueringen?

· Hvilke spørgsmål skal evalueringen tage udgangspunkt i?

· Hvilke mål skal lægges til grund for evalueringen?

· Hvornår skal der evalueres?

· Hvilke evalueringsmetoder skal anvendes?

· Hvordan skal resultaterne udtrykkes?

· Hvem skal have adgang til resultaterne?

· Hvad skal eleverne og lærerne bruge resultaterne til?

Eksempler på evaluerings metoder:

· Observationer af elevernes arbejde.

· Samtaler med klassen, hold eller enkeltelever

· Interview af elever

· Samtaler med eleverne udfra deres logbøger

· Elevfremstillede produkter

· Portefolio

· Spørgeskemaer

· Videooptagelser

Samtaler blandt lærerne, blandet med andre metoder


Den interne evaluering (Hans Jørgen Kristensen)
Denne evalueringsform foretages af læreren i samarbejde med eleverne. Det er en løbende evaluering der foregår som en del af undervisnings og læringssammenhængen, og omfatter: undervisnings og læringsmål, arbejds og læreproces samt foreløbige resultater i form af hvad den enkelte elev har lært på kortere eller længere varende forløb. Derudover omfatter den også undervisning og vejledning. Hensigten med den interne evalueringsform er at kvalificere eleverne og lærernes arbejde og samspillet imellem elev og lærer. Denne evalueringsform støtter eleverne i at arbejde sig frem til den livslange læreproces, elevernes læringsbevidsthed og elevernes metalæring.

Hvilke spørgsmål kan stilles ved den interne evaluering?

· Hvad er det vigtigste at evaluerer på og hvorfor?

· Hvad lykkedes?

· Hvad lykkedes ikke?

· Hvordan kan vi få det til at lykkes næste gang?


Delphi metoden
http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering/Vaerktoejer/Delphi-metoden

Delphi-metoden er et evalueringsværktøj, der både indeholder en skriftlig og en mundtlig del. Den skriftlige del består af et skema, som eleverne udfylder, og den mundtlige del består af en struktureret samtale, hvor læreren sørger for, at alle elever kommer til orde
Delphi-metoden kan bruges i mange forskellige situationer: at kvalificere et undervisningsforløb, et samarbejde, projektarbejde, et forældremøde, forebyggelse af konflikter og konfliktløsning.

Fremgangsmåden

Eleverne får udleveret et skema, som de skal udfylde hver for sig

Eleverne skriver tre konkrete gode ting og tre konkrete ting, der kan forbedres i forhold til det der skal evalueres

Hvis læreren gerne vil have at eleverne skal skrive deres mening om en bestemt ting, skriver læreren det på skemaet

Efter eleverne har udfyldt skemaet skal det gå rundt til de andre elever. Hver gang den kommer til en ny elev, skal eleven læse svarene på skemaet, reflektere og forholde sig til dem, og sætter et kryds ude i højre side udfra de svar eleven er enig i.

Den slutter når den kommer tilbage til den elev der har skrevet den.

Læreren indsamler skemaerne og begynder med det samme at tælle svarerne op. Både dem der har fået flest tilkendegivelser og dem der har fået færrest tilkendegivelser.

Herefter skriver læreren de svar op der har fået flest tilkendegivelser og færrest tilkendegivelser op på tavlen

Herefter fører man en samtale i klassen, udfra tilkendegivelserne.

Det skal være en åben samtale, hvor eleverne er lyttende og anerkendende over for hinanden. Det er primært lærerens opgave at sørge for at alle elever kan deltage i samtalen.

Spørgsmål der kan stilles ved Delphi metoden?


· Hvorfor er det lige netop disse synspunkter der fremkommer?

· Hvilke gode aspekter ved praksis skal fremhæves?

· Hvilke forbedringsbehov peger de dårlige aspekter på?

· Hvilke handlinger skal der til for at skabe konkrete forbedringer af praksis?


Se et eksempel på, hvordan sådan et skema kan se ud.


Her links til evaluering af forskellige fag:

http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering/Evaluering-i-fagene/Engelsk/Evaluering-i-faget-engelsk


http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering/Evaluering-i-fagene/Samfundsfag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar